Spolupráce tvoří kvalitu a spokojenost

ADRESA

Almark BAU s.r.o
Almark METALL s.r.o.
Velkomoravská 4017/77
695 01 Hodonín

KONTAKT

Personální
Miroslava Otrubová
otrubova@almark.cz

}

PROVOZ

Pondělí – Pátek
8:00 –  16:30
Online – email

E-Learning ALM IT Start Pack pro začátečníky

💻🛠️ IT START PACK pro začátečníky

 

aneb než zvedneš telefon, zkus vzpomenout této lekci a zachovej zdravý rozum a klid


💬 Úvod – jsme v tom spolu

Hele, každej nějak začínal. A každej z nás měl někdy chvíli, kdy zíral na černý monitor a čekal, jestli se počítač neurazil, nebo jestli si zrovna aktualizuje karmu.

Tahle příručka není žádná legrace na váš účet – naopak! Chci, abyste měli klíčové IT dovednosti v malíku, uměli si poradit v základních situacích a když už budete volat nebo psát, ať máme společný jazyk a neřešíme, že to nebylo zapojené do zásuvky. (Stalo se. Několikrát. 😅)


🔐 KAPITOLA 1: „Nejde mi heslo!“

Tak to bude určitě chyba serveru… nebo možná ne.

🧠 Zkontroluj:

  1. Num Lock – svítí? Nesvítí? → pokud máš numerickou klávesnici, musí být zapnutý.

  2. Caps Lock – některá hesla rozlišují malá a velká písmena → nepiš HESLO místo heslo123.

  3. Zadáváš správné heslo?
    Nehádej. Zkus se soustředit. Nepiš „qwerty123“ místo „QwErTy123!“ – to fakt nefunguje.

  4. Jazyk klávesnice – místo „Z“ píšeš „Y“? Mrkni do lišty, možná máš přepnuto EN ↔ CZ.

  5. Počítač prostě občas potřebuje restart. Ano, tohle téma bude v článku ještě několikrát. 😎


🖥️ KAPITOLA 2: „Nejde mi monitor!“

🧠 Než začneš volat, že „PC nic nedělá“, zkus:

  1. Je monitor zapnutý? (Zní to jako blbost. Není to blbost.)

  2. Zkontroluj kabely. Ne „zaklepat“, ale odpojit, zkontrolovat, jemně zapojit zpět.
    Nejsi DJ, tak tím nehejbej jak mixákem na Ibize 🎧

  3. Zkus jiný vstup – možná máš dva výstupy z grafiky → přepni z HDMI na DisplayPort nebo naopak. U nás používáme 2 porty a těmi jsou HDMI a USB-C kabel! Jediný rozdíl tvoří naší jableční přátelé, kteří mají ještě MAG magnetic save apod, ale to rozebírat nemusíme neboť jejich zkušenosti jsou na levelu over 9000 – ZEN master a poradí si vždycky.

  4. Svítí kontrolka na monitoru? Pokud ne, zkontroluj, jestli není vytáhlý ze zásuvky.

  5. Je počítač vůbec zapnutý? (Ano. Ano, to taky bývá problém. 😂)


🔁 KAPITOLA 3: „Nefunguje to… co mám dělat?“

Legenda praví, že restart vyřeší až 73,6 % všech problémů.
Takže než začneš panikařit:

  1. Ulož si, co jde.

  2. Restartuj.

  3. V klidu se napij.

  4. Počkej, jestli problém zmizel. Pokud ano → gratuluji, právě ses stal IT čarodějem první úrovně. 🧙‍♂️Něco jako když Harry dostal svoji první hůlku! Je to čarovné! 😂


🔌 KAPITOLA 4: „Nic se nezapíná. Pomóóc!“

Zní to jako sci-fi, ale počítač, notebook, tiskárna, router i lampa potřebují… čekej si na toelektřinu.

🧠 Zkontroluj:

  • Je zařízení zapojené do zásuvky?

  • Je zásuvka funkční? (Zkus třeba lampičku nebo nabíječku.)

  • Není spínač na prodlužovačce v poloze „OFF“?

  • Na notebooku: není baterka úplně mrtvá? Zkus připojit napájení a počkej pár minut.

  • Není přepálený adaptér? (Když smrdí plastem, je zle. Fakt zle.) Pozor na ohnuté, deformované a jakkoliv jinak poškozené kabely. Posunuješ se na židli skříííp uff to nebyl prst šak co jenom šňůra od noťasu. Jdu dom zdrhám kde mám nabíječku nemusím si ji motat a balit jako v den, kdy mi ji pěkně na stůl nachystal AJŤÁK..šup smotaná do tašky… Jakákoliv deformace kabelu má vždycky následek. V případě datového nanejvýš nefunkční výsledek, v případě elektrického to může být nemilé bebíčko, nebo škoda tak pozor na to!


🔄 KAPITOLA 5: „Nejde mi internet!“

Tohle je evergreen.

  1. Zkontroluj Wi-Fi kolonku v počítači vpravo dole– jsi připojený k síti?

  2. Zkus jiný web nebo restart zařízení. Nejde Almark? Zkus Hapi…

  3. Zeptej se kolegy, jestli mu to taky nejde – možná je výpadek.

  4. A pokud jsi doma a díváš se na blikající krabičku:

    • Pokud tam nebliká NIC, máš problém.

    • Pokud tam bliká všechno jako vánoční stromek, taky máš problém. 😂 Ale s tím už pak přicházím na scénu JÁ a semnou internetový zákon


🧽 KAPITOLA 6: „Počítač je pomalý a zlobí.“

Není to tebou. Není to mnou. Je to neaktualizovaným systémem.

🛠️ Co můžeš udělat hned:

  • Spusť aktualizace Windows (neodkládej to na pátek odpoledne).

  • Aktualizuj prohlížeč, aplikace.

  • Vypni zbytečné záložky a programy → Chrome se žere sám. A jak vídám cestou kolem kanclu milion otevřených oken je u nás standart.

  • Bereš noťas sebou domů? Máš ho na stole, nebo v klidu hodíš na gauč, nebo postel? Problém v tom samozřejmě není a „ŽIVOTNÍ BALANC“ a konfort je také důležitý a přestože bych si nedovolil nikoho nařknout – z těchto míst jde zkrátka do PC nejvíce prachu – funguje jako malý vysavač a chce čistý a chladný podklad. Mám v kanclíku stlačený vzduch, dejte mi vědět abych vám notebook profoukl, nebo vyčistil aby jel jako nový.
  • Neinstaluj NIKDY zbytečnosti jako apky na různé ukazatele teploty na Marsu a live cam ze ZOO jak se mají zrovna tučnáci. Potřebujeme výkon – ochrana je tak žádné další antiviry a programy nejsou potřebné!

🪫 BONUS KAPITOLA: „Mobil se nenabíjí!“

  1. Zkus jiný kabel / adaptér.

  2. Vyfoukej port – třeba tam je drobek z rohlíku. Nejčastěji ale prach z pračky a kapes – žmolků

  3. Nejsi připojený jen k USB portu bez napájení?

  4. A pokud se nic neděje, zkus jinou zásuvku (jojo, pořád dokola ta stejná mantra – napájení!)


🧙‍♀️ ZÁVĚR: Jsi připravený stát se mistrem základní IT sebeobrany?

Naučit se pár jednoduchých kroků = pomůže ti vyřešit 80 % problémů bez zásahu IT.
Ale pokud něco nejde, neboj se ozvat. Jsem tu pro tebe jako tvoje digitální strážná věž, která:

  • nebliká červeně,

  • nedává pokuty,

  • ale zato vždycky pomůže.


🔑 Shrnutí ve stylu checklistu pro TL;DR čtenáře:

  • 🔲 Zkontroluj napájení

  • 🔲 Podívej se na klávesnici (Caps Lock, Num Lock, jazyk)

  • 🔲 Kabely – ne kvedlat, ale zkontrolovat

  • 🔲 Restartuj

  • 🔲 Zkus jiný port/kabel/zařízení

  • 🔲 Aktualizuj, co můžeš

  • 🔲 A hlavně: buď v klidu – chyby děláme všichni

 

PRO NÁVRAT DO HLAVNÍ KNIHOVNY KLIKNI ZDE

 

 

Almark